Ikke-volds kommunikasjon

Ikke-voldskommunikasjon (IVK) er mer enn bare et kommunikasjonsverktøy – det er en holdning til livet. Det handler om å være til stede i øyeblikket, forstå egne behov og ta ansvar for egne følelser. Ved å kommunisere med medfølelse og åpenhet kan vi skape en mer konstruktiv og forståelsesfull dialog med andre. IVK hjelper oss med å bygge relasjoner basert på empati, heller enn konflikt og misforståelser.

Måten vi bruker språk har stor betydning for relasjoner, både i privatlivet og på arbeidsplassen. Kommunikasjon kan enten eskalere konflikter eller skape tillit og samarbeid. I IVK skiller vi mellom to hovedmåter å kommunisere på: ulvespråk og sjiraffspråk.

Vi ønsker å være opptatt av å hva som foregår inne i mennesker, og hvordan man sammen kan være med på å skape en konstruktiv kommunikasjon og et godt samarbeid. “Giraffen” vet at det finnes flere ”sannheter”, og at det er mer nyansert enn riktig eller galt, og at vi er forskjellige.

Ulvespråk vs. Sjiraffspråk

Ulvespråk

  • Fokus på feil og mangler hos andre.

  • Kan skape frykt, skyldfølelse eller skam.

  • Kjennetegnes av kritikk, anklager, angrep og dømming.

  • Ofte basert på generaliseringer og fastlåste oppfatninger.

Sjiraffspråk

  • Fokus på hva vi selv tenker og føler, og hvordan vi kan skape en god dialog.

  • Bygger på nysgjerrighet, empati og samarbeid.

  • Erkjennelse av at det finnes flere "sannheter" og perspektiver.

  • Bruker språk for å undersøke, ikke for å dømme eller anklage.

Ved å bli mer bevisste på hvordan vi uttrykker oss, kan vi bevege oss fra ulvespråk til sjiraffspråk.

Her er syv trinn som kan hjelpe oss på denne veien:

  • Ulvespråk: "Du er alltid så sur!"

    Sjiraffspråk: "Jeg har lagt merke til at du ikke svarer når jeg snakker til deg. Det gjør meg usikker på hva du tenker."

    • Ved å bruke "jeg-språk" tar vi ansvar for egne følelser i stedet for å legge skyld på andre.

  • Mennesker har et grunnleggende behov for å bli sett, hørt og forstått.

    • Gi rom for at den andre kan snakke ferdig før du svarer.

    • Reflekter over hva du har hørt før du formulerer ditt eget svar.

  • Vis genuin interesse ved å stille spørsmål og aktivt lytte.

    • Unngå kroppsspråk som signaliserer uoppmerksomhet (f.eks. manglende øyekontakt, fraværende holdning).

    • Hvis du ikke har tid til en samtale, si fra når du er tilgjengelig.

  • Ledende spørsmål: "Synes du ikke møtet var for langt og kjedelig?"

    Åpent spørsmål: "Hvordan opplevde du møtet?"

    • Åpne spørsmål skaper mer rom for en ærlig og utforskende samtale.

  • Ulvespråk: "Du er alltid forsinket til møter!"

    Sjiraffspråk: "Jeg ønsker at du kommer presis til møtene, fordi det hjelper oss med å holde tidsplanen."

    • Fokuser på hva du trenger, i stedet for å anklage.

  • Unngå generaliseringer som "du gjør alltid..." eller "du er aldri..."

    • Fortidens hendelser kan være nyttige å lære av, men fokus bør være på hva som kan gjøres nå og fremover.

  • Unngå personangrep; fokuser heller på saken.

    • Hvis en kollega ikke fullfører en oppgave i tide, spør: "Hva kan vi gjøre for at dette blir ferdig i tide?" i stedet for "Du er så uansvarlig!"

IVK i praksis

- Å ta ansvar for egne følelser

Det andre gjør kan være en utløsende faktor for våre følelser, men det er ikke årsaken. Våre følelser er et resultat av hvordan vi tolker situasjonen, og hvilke behov vi har i øyeblikket.

For eksempel:

  • Ulvespråk: "Du skuffet meg da du ikke kom innom i går."

  • Sjiraffspråk: "Jeg ble skuffet da du ikke kom innom i går, fordi jeg hadde behov for å snakke om noe som plaget meg."

Ved å ta ansvar for egne følelser blir vi mer bevisste på hvordan vi kommuniserer våre behov uten å legge skyld på andre.

Følelser versus ikke-følelser; I IVK skiller vi mellom ord som uttrykker faktiske følelser og ord som beskriver det vi tenker vi er. Kan du skille disse?

Dialog som verktøy

En god dialog handler om å utforske, ikke vinne en debatt. IVK hjelper oss å føre samtaler der vi:

  • Har felles eierskap til kommunikasjonen.

  • Er åpne og utforskende i stedet for dømmende.

  • Lytter aktivt og anerkjenner andres perspektiver.

  • Bruker kroppsspråk og tonefall som støtter en god samtale.

Ved å praktisere IVK og sjiraffspråk, kan vi skape et miljø der konflikter håndteres på en sunn måte, og der vi bygger relasjoner preget av forståelse og respekt.

Samhold og forståelse

IVK gir oss et rammeverk for å kommunisere på en måte som styrker relasjoner og bygger bro mellom ulike perspektiver. Ved å være bevisste på ordvalg, kroppsspråk og intensjon, kan vi skape en mer empatisk og inkluderende måte å samhandle på – enten det er i par, familien, på arbeidsplassen eller i samfunnet generelt.

Ved å velge sjiraffspråk fremfor ulvespråk, kan vi gjøre kommunikasjon til et verktøy for samhold og forståelse.

Vil du lære mer om positiv kommunikasjon og hvordan du kan bruke det i ditt eget liv? Ta gjerne kontakt, og book time her: